Téma bývania začala v posledných mesiacoch výraznejšie rezonovať aj medzi inými celoslovenskými témami. Viaceré strany pred voľbami reagovali na zvyšovanie úrokových sadzieb hypoték.
My sme sa rozhodli pozrieť na to, aké konkrétne opatrenia na zlepšenie dostupnosti bývania majú vo svojich programoch strany, ktoré sa dostali do parlamentu. Uvádzame ich poradí, v akom skončili vo voľbách do NR SR 30. septembra 2023.
Víťazná strana sa vo svojom programe venuje téme bývania len v niekoľkých vetách. V budovaní nájomného bývania plánuje spolupracovať so samosprávami, sľubuje zvýšiť nenávratný štátny príspevok pre pre mestá a obce budujúce nájomné bývanie a administratívne zjednodušiť čerpanie “lacných úverov zo ŠFRB” (Štátneho fondu rozvoja bývania). Okrem toho sľubuje ešte podporu pre obnovu existujúceho bytového fondu v súkromnom vlastníctve občanov SR.
Druhá najsilnejšia parlamentná strana sa téme bývania venuje vo svojom programovom dokumente výrazne obsiahlejšie. Okrem prísľubu opatrenia na zmiernenie dopadov zvýšených úrokových sadzieb hypoték sa venujú aj ďalším konkrétnym skupinám a problémom:
Strana Hlas – sociálna demokracia sa vo svojom programe priamo hlási k právu na bývanie hneď na prvej textovej strane. Konkrétnejšie sa mu venujú na s. 10: “Bývanie predstavuje nielen základnú životnú potrebu a podmienku, ale predovšetkým jedno zo základných ľudských a sociálnych práv. Chceme ho podporiť aj sociálnymi úvermi.”
Spomínajú, že súkromné vlastníctvo bytov je väčšinou spojené s takmer celoživotným zadĺžením, a tiež to, že Slovensko má spomedzi všetkých krajín EÚ najmenšie percento nájomných bytov v bytovom fonde. Riešenie vidia v budovaní nájomného bývania: “Verejné nájomné bývanie sa musí aj u nás stať dostupnou alternatívou pre každého, ale najmä pre začínajúce rodiny.” Hlas sľubuje, že vláda bude výraznejšie financovať výstavbu nájomných bytov prostredníctvom samospráv, družstiev a sociálnych podnikov bývania.
Strana Hlas tiež sľubuje spoluprácu štátu, vyšších územných celkov a obcí pri vytváraní nájomného bývania, ale tiež prioritnú podporu súkromného sektora pre rozvoj nájomného bývania.
Koalícia so štvrtým najväčším počtom hlasov sa vo svojom programe venuje bývanie v časti B.13 venovanej rodinnej politike. Na strane 111 uvádza 4 body venované bývaniu:
KDH sa problematike bývania venuje vo svojom programovom dokumente na viacerých miestach
Čiastočne sa problematika bývania spomína v rámci VI. kapitoly venovanej rodinnej a sociálnej politike. V prvom bode svojho “Desatora pre zaslúžene lepší život” uvádzajú autori tohto programu medzi najväčšie výzvy rodinnej politiky “nedostupné bývanie pre mladé rodiny”. V treťom bode navrhujú, aby pri opatrovaných ľuďoch bolo okrem iného bezplatné aj bývanie.
Veľmi zaujímavo pôsobí piaty bod, ktorý navrhuje vytvorenie nového typu zdieľaného bývania pre rôzne sociálne znevýhodnené skupiny – seniori, mladé rodiny, mladí ľudia, ľudia so zdravotným postihnutím a ľudia či rodiny v kríze. Zdieľané bývanie má umožniť aj zdieľané zabezpečenie potrebných služieb.
Hlavnú pozornosť bytovej politike však KDH venuje v VII. kapitole s názvom Doprava, bytová politika, telekomunikácie. V jej úvode od strany 107 sa venuje terajšiemu stavu bytovej politiky Slovenska vrátane nesystémových riešení posledných rokov s nejasnými výsledkami.
Medzi konkrétnymi opatreniami navrhujú:
Strana Saska vo svojom programe spomína bývanie v opačnom garde, ako väčšina: na strane 19 nerieši nedostupnosť bývania, ale opačný problém – seniorov, ktorí majú dominantnú časť svojho majetku viazanú vo vlastníctve bytu, avšak môžu mať problém s nedostatkom použiteľných financií. Saska preto navrhuje zavedenie tzv “reverzných hypoték”.
V rámci témy sociálnych dávok je bod 12. je venovaný adresnejšiemu príspevku na bývanie. Ako problém uvádza nízku dostupnosť príspevku na bývanie, ktorú máme na Slovensku v porovnaní s inými krajinami. Ako riešenie Saska navrhuje zvýšenie príspevku na 40 % životného minima mesačne pre jednotlivca, plus 20 % životného minima pre každú ďalšiu posudzovanú osobu a jeho vyňatie zo systému pomoci v hmotnej núdzi.
V rámci témy Skupiny ohrozené chudobou alebo sociálnym vylúčením sa Saska venuje viacerým skupinám ohrozeným nedostupnosťou bývania. Cielenú pozornosť chcú venovať vysporiadaniu pozemkov pod rómskymi osadami, tak, aby sa ich vlastníkom stal štát alebo obec. Pôvodným majiteľom majú byť tieto pozemky kompenzované.
Pri téme marginalizovaných rómskych komunít chce Saska podporiť úspešné príklady dobrej praxe, ktoré sa venujú pomoci Rómom pri svojpomocnej výstavbe domov. Chcú pre tento účel zabezpečiť stabilné financovanie obecných podnikov a sociálnych podnikov bývania.
Samostatný bod je venovaný aj systému prestupného bývania. Prestupné bývanie je viacstupňový systém podporovaného bývania založeného na princípe zásluhovosti. Po splnení vopred stanovených kritérií postupuje domácnosť na vyššiu úroveň, ktorá ponúka vyšší komfort, dlhšiu nájomnú zmluvu a menej prísny režim. Pri nesplnení podmienok domácnosť naopak zostupuje na nižší level. Saskári konštatujú, že systém prestupného bývania je na Slovensku v plienkach, rozvíja sa pomaly a nekoncepčne. Riešenie vidia v zavedení prístupu prestupného bývania do sociálneho systému tak, “aby boli rodiny z MRK motivované zlepšovať svoju životnú situáciu, pričom výsledkom by malo byť vlastné, samostatné bývanie.”
Ďalší samostatný bod venuje Saska sociálnym podnikom bývania. Pri nich najskôr konštatujú, že sociálne podniky bývania – napriek tomu, že sú presne definované v zákone – dnes prakticky neexistujú, pretože neexistujú finančné zdroje na ich rozbeh. Riešenie vidia v legislatívnej zmene, ktorá by mala umožniť týmto podnikom čerpať dotácie zo Štátneho fondu rozvoja bývania.
Táto politická strana, ktorá sa do parlamentu dostala ako posledná, má program len veľmi strohý – zverejnila len 15 programových priorít. V rámci tretieho bodu venovaného podpore študentov a mladých rodín sa nachádza aj jediná veta týkajúca sa bývania: “Presadíme daňový bonus na nájomné bývanie pre mladých vo výške 100,- EUR mesačne.”
Nepriamo sa bývania týka aj bod 1 venovaný zastaveniu zdražovania, v ktorom navrhujú daňový bonus 100€ mesačne na hypotekárne úroky.
Bývaniu sa aspoň okrajovo venuje vo svojom programe každá spomedzi politických strán, ktorá sa dostala do parlamentu. Viaceré spomedzi navrhovaných opatrení vychádza z príkladov dobrej praxe zo Slovenska aj zo zahraničia, čo ako organizácia určite oceňujeme.
Podstatné však bude, či sa do programového vyhlásenia novej vlády dostanú návrhy na riešenie dostupnosti bývania – zvlášť také, ktoré majú aj reálnu šancu niečo zmeniť. Tejto téme plánujeme venovať jeden z našich ďalších blogov.
Zatiaľ to však stále vidíme tak, že lepšie sa býva v tých mestách, kde samosprávy nečakali na pomoc od štátu, ale proaktívne sa téme bývania venovali. Najlepším takýmto príkladom stále ostáva Nové Mesto nad Váhom, kde samospráva vlastní až 12% všetkých bytov, pričom celoslovenský priemer sú 3% bytov vo vlastníctve samosprávy.
Prečítať si o tom môžete napríklad tu, alebo tu.
Tento blog je súčasťou projektu Posilňovanie minorít k rozvoju, využívajúc komunitné organizovanie a advokačné metódy na posilnenie postavenia znevýhodnených komunít na strednom Slovensku, ktorý získal grant z Nórska v sume 142 348 eur a je spolufinancovaný zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
Cieľom projektu je podporiť potrebnú komunitnú organizátorskú prácu v 6 rómskych komunitách (Slovenská Ľupča, Skalica, Banská Bystrica – Cementárenská, Banská Bystrica – Hrb, Banská Štiavnica – Šobov a Banská Štiavnica – Povrazník) a prepájať ju aj s ďalšími komunitnými prístupmi, ako sú komunitný rozvoj, advokácia, verejné kampane a vzdelávanie
Ak sa chcete dozvedieť viac o programoch a projektoch financovaných z Nórskych grantov na Slovensku, navštívte stránku www.norwaygrants.sk .
„Spoločným úsilím k zelenej, konkurencieschopnej a inkluzívnej Európe.“
Autorom blogu je Ondrej Druga, komunitný organizátor pre veriace komunity a koordinátor advokačných aktivít – ondro@cko.sk.
Viac blogov, podcastov, ako aj videí nájdete na našej web stránke www.cko.sk.